Kraków angażuje się w świeżo zapoczątkowany program Unii Europejskiej nazwany metaCCAZE. W ramach tego projektu, Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) ma zamiar wprowadzić do użytku miejskie rowery cargo oraz utworzyć centrum transportowe w rejonie Hali Targowej. To miejsce ma umożliwić efektywne pakowanie towarów i ich sprawną dostawę do docelowego miejsca, zlokalizowanego w granicach drugiej obwodnicy.
Transport stanowi drugie największe źródło emisji gazów cieplarnianych w Europie i jest odpowiedzialny za ponad 30 proc. całkowitego zużycia energii. Inicjatywy unijne jak Europejski Zielony Ład mają na celu znaczne zmniejszenie tej emisji. Planują one do roku 2050 zredukować emisje gazów cieplarnianych powiązane z transportem o 90 proc., wprowadzić co najmniej 30 milionów pojazdów bezemisyjnych na drogi Europy oraz przekształcić niemal wszystkie pojazdy z silnikami spalinowymi na bezemisyjne. Dzięki tym działaniom, 100 najważniejszych miast Unii Europejskiej ma stać się neutralne dla klimatu do roku 2030.
Projekt metaCCAZE, w którym udział biorą reprezentanci krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego, ma przyczynić się do osiągnięcia tych celów. Kluczowym celem tego projektu jest przyspieszenie implementacji inteligentnych systemów transportowych. Systemy te opierają się na zastosowaniu floty elektrycznej, zautomatyzowanej oraz zintegrowanej z innymi środkami transportu, a także na rozbudowie infrastruktury niezbędnej do ich obsługi. Będą one funkcjonować zarówno w obszarze usług pasażerskich, jak i towarowych (transport publiczny, minibusy na żądanie, współdzielenie rowerów i skuterów, dostawy), jak również w centrach mobilności i logistyki, zarządzania ruchem oraz infrastruktury do ładowania.