Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawiła formalny wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, która jest potrzebna do budowy obwodnicy Makowa Podhalańskiego. Ten etap jest kluczowy w kontekście realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Nowa obwodnica z pewnością usprawni przepływ ruchu na drodze krajowej nr 28. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa mogłaby zostać zainicjowana w 2028 roku.
Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA, przekazał informacje o szczegółach projektowanej inwestycji: „Propozycja trasy obwodnicy Makowa Podhalańskiego zakłada długość nowego odcinka drogi krajowej nr 28 na poziomie 6,78 km. Ścieżka tej drogi będzie prowadzić na południe od miasta. Początek trasy umiejscowiony jest na ul. Makowskiej, we wschodniej części Suchej Beskidzkiej, gdzie przewidziane jest ustawienie ronda”.
Planowany szlak drogi przecinać będzie miejscowości Maków Podhalański, Grzechynię i Białkę. Na wyznaczonej trasie pojawią się dwa ronda, w tym jedno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 957. Wzdłuż nowej obwodnicy zaplanowano również budowę dróg lokalnych. Zakończenie trasy ma miejsce w Białce.
Obwodnica Makowa Podhalańskiego ma charakter drogi jednojezdniowej. W ramach inwestycji powstanie prawie 400-metrowy most na rzece Skawie oraz dwa wiadukty nad torami kolejowymi o łącznej długości przekraczającej 480 m.
Obwodnica Makowa Podhalańskiego to jeden z siedmiu projektów obwodnic o łącznej długości około 50 km, które są realizowane w Małopolsce w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W maju 2022 roku GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Piwnicznej-Zdroju na DK87, a także rok temu dla obwodnic Nowego Targu i Limanowej. Dodatkowo, szczegółowe rozwiązania dla tras omijających Chrzanów, Trzebinię i Tarnów są aktualnie analizowane. Decyzja środowiskowa dla obwodnicy Wadowic już została wydana.