Nowa obwodnica Oświęcimia: pierwszy odcinek otwarty, pełne ukończenie projektu planowane na 2026

Pierwsze 2,2 kilometry nowej obwodnicy Oświęcimia, będącej częścią drogi krajowej nr 44, już są dostępne dla kierowców. Informację tę przekazał Kacper Michna, przedstawiciel krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jak dodał, cała trasa obwodnicy o długości dziewięciu kilometrów ma zostać ukończona do połowy roku 2026. Docelowo ma ona zapewnić płynne połączenie miasta z planowaną do budowy drogą S1.

Michna wyjaśnił, że „Pierwszy odcinek południowej obwodnicy Oświęcimia o długości prawie 2,2 km pomiędzy rondami na ulicach Zatorskiej i Jagiełły (droga wojewódzka 948 – PAP) został już udostępniony dla kierowców. Jest to wschodnia część trasy obwodnicy, która ma na celu skomunikowanie miasta z planowanym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1”. Nowy fragment drogi ma ułatwić ruch drogowy z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt. Przewiduje się, że całość inwestycji zostanie zrealizowana do połowy 2026 roku.

Przypomnijmy, że Oświęcim jest czwartym co do wielkości miastem w Małopolsce pod względem liczby mieszkańców, a droga krajowa 44 stanowi kluczowy element infrastruktury transportowej regionu. „Codziennie tędy przejeżdża ponad 20 tysięcy samochodów. Największe natężenie ruchu odnotowuje się na moście Jagiellońskim przez rzekę Sołę. Przejazd ten korzysta codziennie 27,5 tysiąca pojazdów” – dodał Michna.

Planowana obwodnica, będąca częścią reorganizowanej drogi krajowej 44, ma ominąć Oświęcim od strony południowej i połączy miasto z projektowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. „Nowa trasa umożliwi skierowanie ruchu tranzytowego poza centrum miasta, co znacząco usprawni komunikację zarówno w kierunku południa do Beskidów, jak i na północ w stronę autostrady A4” – wyjaśnił Michna.